۰۰:۰۱ – ۱۲ آبان ۱۴۰۳
بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه تکلیف قانونی است که در آن قانونگذار به وسایل نقلیه ریلی هم اشاره دارد و در قانون به صراحت اعلام شده هرگونه وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه باید شناسایی و اعمال قانون و جریمه و حتی قانون تاکید میکند که باید متوقف هم شوند.
بیمه وسایل نقلیه ریلی که بهمن سال ۱۴۰۱ مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی وقت به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: قانون بیمه شخص ثالث پیشبینی کرده است که تمام وسایل نقلیه مشمول بیمه اجباری شخص ثالث شوند. در گذشته وسایل نقلی ریلی تحت پوشش این قانون نبودند که اخیرا با تلاش و همکاری خود مجموعه راه آهن و سایر بخشها در ابتدا یک پیشنویس تهیه و برای هیات دولت در مهر (۱۴۰۱) ارسال کردیم و سقف این نرخها مشخص و ابلاغ شد.
او در ادامه افزود: روز گذشته (۳ بهمن ۱۴۰۱) در جلسه شورای عالی بیمه، جدولها با توجه به سقف مشخص شده کامل و عددهای دقیق تعیین و به مجموعه شرکتهای بیمه ابلاغ شد که میتوانند از الان به بعد تمام افرادی که به خاطر حوادث ریلی دچار حادثه میشوند تحت پوشش شرکتهای بیمه قرار گیرند.
بیمه وسایل نقلیه ریلی که نه تنها سال ۱۴۰۱ بلکه سال ۱۴۰۲ هم محقق نشد و در این زمینه بارها باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع را پیگیری کرد تا این که حوالی نیمه اول مردادماه سال جاری، مهدی مختاری، رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: موضوع بیمه شخص ثالث لوکوموتیو و قطار مدتها است که در بیمه مرکزی مطرح شده است.
مختاری افزود: درخصوص لوکوموتیو و قطارها در نسخه فعلی ثالث بحث اجرای موضوع بیمه شخص ثالت لوکوموتیو و قطار را اجرایی کردیم و بخشنامه هم زده شد و موارد ابلاغ شد و این بحث اکنون اجرایی است و اگر شرکتی هم این کار را انجام ندهد تخلف محسوب شده و اگر بیمهای بناست صادر شود باید در حوزه ثالث باشد و نباید بیمه مسئولیت صادر شود. در کل بحث بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی از سمت بیمه مرکزی به ایستگاه پایانی رسیده و اگر شرکتی برای بیمه قطار و لوکوموتیو رجوع کرد شرکتهای بیمه بر اساس بخشنامه موظف هستند بیمه شخص ثالت صادر کنند و اگر شرکت، بیمهنامه دیگری صادر کند تخلف محسوب میشود.
حالا به تازگی هم مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان میگوید: با پیگیریهایی که مجموعههای صندوق تامین خسارتهای بدنی، بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد داشتند بحث بیمه وسایل نقلیه ریلی در دولت با مصوبه کامل تصویب شد و در فاصله کوتاهی در شورای عالی بیمه نرخ نامه و چهارچوب کلی آن هم به تصویب رسید و دیگر هیچ بهانهای برای اینکه وسایل ریلی بیمه نداشته باشند وجود ندارد.
این مقام مسئول اظهار کرد: حوادث ریلی خداروشکر تعدادشان خیلی کم است و جزء وسایل ایمن محسوب میشوند، اما به هر حال وقتی که حادثه رخ میدهد معمولا آثار هزینه و تخریب آنها بالاست به همین دلیل ما پیگیریها را هم در مورد قطارهای شهری و هم در مورد قطارهای بین شهری شروع کردیم؛ از مهمترین بحثهای این موضوع بیمه قطارهای شهری و متروهای کلان شهرها بود که حجم بالایی از مسافر را جابهجا میکنند و نقش بسیار مهمی در حمل و نقل عمومی دارند که در نهایت با پیگیریهایی که صورت گرفت و با همکاری دستگاههای نظارتی ما امروز خرسندیم که اعلام کنیم برای نخستین بار در تاریخ حمل و نقل ریلی ما، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای حمل و نقل ریلی درون شهری در پنج کلان شهر تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و کرج اقدام به خرید پوشش بیمه نامه شخص ثالث کردند.
قمصریان در خصوص قطارهای بیرون شهری هم گفت: در قطار بین شهری دو ساختار و مجموعه مجزا داریم؛ یکی بخش حمل و نقل به تعبیر ما لوکوموتیو و دستگاههای پیشران که قطارهای ما را حرکت میدهند که در ید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و واگنهای متصل که یا مسافری یا باری است، که آنها واگنهای متصل در اختیار یا در ید بهرهبرداری شرکتهای مختلف هستند؛ پیگیر هستیم این واگنهای مسافری یا باری که توسط شرکتها استفاده میشوند نیز بیمهنامه شخص ثالت دریافت کنند. در همین راستا شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اقدام کرده و ما هم پیگیر هستیم که همه شرکتها به تکلیف عمل کنند.
گفتنی است، پیش از این قطارها بیمه نامه مسئولیت داشتند، اما بیمه شخص ثالث اجرایی نمیشد.
در ادامه هم قمصریان با اشاره به تفاوت بیمه مسئولیت و شخص ثالث اظهار کرد: مهمترین تفاوت بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی با سایر بیمهها در سطح پوشش خسارات است که بیمهگر تقبل میکند و میپذیرد طی قراردادی بیمه آنها را انجام دهد با یک مثال میشود این موضوع را توضیح داد: در گذشته قطارهای ما یا مثلاً واگنهای ما که پوشش بیمه مسئولیت داشتند، در بیمهنامه آنها ثبت میشد بیمه مسئولیت مثلا غرامت فوت برای دو نفر یا سه نفر و به عبارتی تعداد محدود را پوشش میداد در صورتی که شما میدانید تعداد مسافران در واگنها بالاست و بیمه مسئولیت سطح پوشش محدودی دارد؛ در این صورت وقتی اتفاقی رخ میداد مازاد پوشش و مازاد تعهد به محل دیگری منتقل میشد، اما اکنون با بیمه شخص ثالث شرایط فرق میکند و پوششها گسترده میشود.
حالا پس از گذشت ۷ سال از تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث تکلیف بیمهنامه وسایل نقلیه ریلی هم روشن شده است؛ بند قانونی که از سال ۹۵ تاکنون چشم انتظار اجرا بود.
خبرنگار: کیمیا قلیپور