سید ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری امروز درباره طرح تحول دیجیتال گفت: در سازمان ثبت، طرح تحول دیجیتال را در سال ۱۴۰۱ طرح ریزی کردیم و در بازه یکساله عملا خروجی‌های طرح تحول دیجیتال را در دهه فجر سال گذشته رونمایی کردیم.

وی افزود: یکی از خدماتی که بعنوان خدمات پایه در طراحی ما آمده بحث طراحی و توسعه سامانه صدور اسناد الکترونیک است. 

هاشمی ادامه داد: ما در سازمان ثبت، حدود ۲۰ سامانه تخصصی و ۱۵ سامانه عمومی داریم. 

وی افزود: درصددیم سال آینده بحث ثبت هوشمند را داشته باشیم. 

هاشمی با اشاره به سکوی خدمات یکپارچه ثبتی کاتب گفت: هرگونه خدماتی که ما در سازمان ثبت به مردم و کسب و کار‌ها و دولت ارایه می‌دهیم، از طریق این سکو است.

هاشمی با اشاره به فعالیت سامانه کاتب اظهار کرد: این سکوی الکترونیکی، همه خدمات یکپارچه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در عمل ارتباط با ذینفعان بیرونی با این سازمان را برقرار می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:  ساخت برج‌های ۳قلو در دانشگاه تهران غیرقانونی است | مجله همه هیچ

سند الکترونیک مالکیت

وی ادامه داد: اکنون برخی سامانه‌ها شناسایی و در حال بازطراحی است؛ سامانه‌هایی که در حال صدور سند و به صورت روزانه با مخزن اسناد الکترونیک در ارتباط هستند.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فعالیت روزانه سامانه کاداستر افزود: این سامانه به طور متوسط روزانه ۳۰ هزار سند تولید می‌کند و در مخزن اسناد الکترونیکی ثبتی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد همچنین سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی.

سامانه مالکیت معنوی، سامانه اجرای اسناد رسمی و مدیریت اسناد عادی به مخزن اسناد الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متصل خواهد شد.

هاشمی ادامه داد: شهروندان باید اطمینان پیدا کنند که سند الکترونیک آن‌ها مراقبت خواهد شد از این رو سند الکترونیک ویژگی‌هایی دارد که سلامت سند را حفظ می‌کند.

معاون سازمان ثبت‌ اسناد افزود: یکی از این ویژگی‌ها اصالت‌سنجی اسناد است. بر اساس نتایجی که از بررسی‌های کشورهای پیشرو حاصل شده، اقدامات موثر دیگر کشورها را بومی‌سازی کردیم تا اصالت‌سنجی اسناد به‌صورت آنلاین و آفلاین انجام گیرد. همچنین برای سند الکترونیک امکان جعل و دستکاری حتی از سوی مرجع صادر کننده وجود نداشته باشد و همچنین غیر قابل انکار از سوی صادرکننده است. ویرایش اسناد الکترونیک به‌راحتی ممکن نیست و سند بعد از صدور باید فرایندی را طی کند تا اصلاح شود و ابقا و ابطال آن نیازمند یک فرایند حقوقی است و اپراتور نمی‌تواند این اصلاحات را انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه:  مراسم بزرگداشت روز مباهله در جمع حجاج ایرانی | مجله همه هیچ

هاشمی ادامه داد: صدور سند الکترونیک رفت و آمدها و مراجعات غیر ضروری را حذف می‌کند و در راستای خدمت ارزان و به‌موقع و بی‌منت است.

وی ادامه داد: از ارديبهشت ماه تا الان یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک در مخزن سازمان ثبت نشسته است.

هاشمی ادامه داد: ساختار کلی که برای سند در نظر گرفته شده به این صورت است که؛ سند الکترونیک مالکیت رنگ و لعاب ندارد و در زمره اوراق بهادار نیست و قرار است در کارتابل شخصی افراد در سکوی کاتب مشخص باشد. اگر کسی هم بخواهد می‌تواند نسخه کاغذی را داشته باشد اما ان نسخه هم در قالب اوراق بهادار نیست.

معاون سازمان ثبت اسناد افزود: سند الکترونیک یک‌ شناسه منحصربفرد دارد و نوع سند و کد ملی مالک و نوع ملک و مشخصات ملک و مالک در سند دیجیتال مشخص شده است. کیو آر کد (QRcode) داخل سند الکترونیک، انحصاراً امصای سازمان ثبت است که انحصاراً برای هر سند جانمایی شده و امکان هرگونه دخل و تصرف در سند را می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه:  زوار اربعین امسال از کدام نقاط مرزی امکان تردد دارند؟ | مجله همه هیچ

هاشمی در ادامه درباره دیجیتال شدن اسناد دفترچه‌ای املاک که هنوز تبدیل به سند تک‌برگ نشده‌اند، گفت: از امروز هر درخواست‌ جدیدی که در سامانه جامع املاک ثبت شود، خروجی آن صدور سند الکترونیک است، حالا سند دفترچه‌ای یا منگوله‌دار باشد یا سند تک‌برگ. به این ترتیب الزام تبدیل دفترچه‌ای به سند تک‌برگ در این چرخه حذف می‌شود.



Source link

سهام:

خرید دانه کینواجرثقیل سقفیخرید جرثقیل سقفیلوله سرامیکیبهترین نرم افزار سامانه مودیانبلبرینگ سرامیکیجرثقیل سقفی کارگاهیخرید جو دوسر پرک * لوله سرامیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *