۱۳:۴۰ – ۱۴ آبان ۱۴۰۳
علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سازمان جهانی دریانوردی با هدف حفاطت از دریاها و آبهای آزاد ناوگان غیرنظامی را مکلف کرد که جهت تردد در دریاها باید از سوخت کم سولفور استفاده کند، گفت: در همین راستا در ۴ سال گذشته امکان تردد ناوگان تجاری بدون سوخت کم سولفور در آبهای آزاد وجود ندارد.
وی ادامه داد: در نتیجه در همان دوره ایران پالایشگاه شازند اراک خود را مجهز به سوخت کم سولفور کرد، اما بررسیها حاکی از آن است که این سوخت کفاف سوخت مورد نیاز ناوگان دریایی کشور را نمیدهد.
صفایی اظهار کرد: در حال حاضر مازوت کم سولفور تولید شده کفاف ناوگان دریایی کشور را نمیدهد. بنابراین باید تلاش کنیم که این میزان تولید سوخت کم سولفور را به بیش از ۵ میلیون تن برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایران برای تبدیل شدن به قطب سوخت رسانی در غرب آسیا باید میزان تولید سوخت کم سولفور را به ۵ میلیون تن برساند که در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن است و در این زمینه همکاری وزارت نفت جهت تامین سوخت در پالایشگاههای جنوب ضروری است.
گفتنی است کشتیرانی با سالانه ۴۰ میلیون دلار هزینه حمل اضافی ناچار است ۳۶۰ هزار تن سوخت کم سولفور را از طریق ۷۵۰ دستگاه واگن قطار وارد کند.