درمورد موسیقی نواحی ایران هرقدر صحبت شود باز کم است. چون کمکاریها در این زمینه به حدی است که خیلی میتوان در این باره صحبت کرد. اما یکی از اتفاقات خوبی که در هفتههای گذشته رخ داد این بود که در شهر سنندج استان کردستان جشنواره دف نوازان با عنوان «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان برگزار شد که از تمام ایران در این جشنواره حضور داشتند و نکته قابل توجه این است که کردستان به ویژه شهر سنندج؛ خطهی دفنوازی ایران است تا جایی که اقلیمی به شمار میآید که این ساز در هر خانهای دیده میشود و این موضوع نیز، در سراسر ایران گسترش پیدا کرده است و حضور دف در دیگر اقوام کشور هم، وجود دارد.
در پایتخت هم، افراد زیادی به آموزش و یادگیری دف میپردازند و اهمیت این ساز به حدی است که از آن در مراسمهای مختلف رسانه ای، محفلی، خانوادگی و رسمی استفاده میشود. از اینرو، گفته میشود که اجراهای خوب دفنوازی در جشنواره دفنوازان «هزار دف» انجام شده و در موسیقی نواحی ایران، اقدام ارزندهای بوده است.
محمّد طریقت، نوازنده دف و سنتور در برنامه «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ درمورد جشنواره دفنوازی «هزار دف» در پالنگان کردستان اظهار کرد: بنده به عنوان نوازنده دف در این جشنواره دعوت شدم و در جریان آن، به صورت فراخوان از نوازندههای دف سراسر ایران دعوت شده بود تا در این جشنواره حضور داشته باشند و اگرچه کم و کاستیهایی وجود داشت و بخشی از آنها طبیعی است و در فضای مجازی به این موضوع اشاره شده بود ولی باید توجه کرد که دومین بار بود که به همت دوستداران فرهنگ و هنر کشور، این جشنواره دفنوازی برگزار شد و این جشنواره، اجتماعی از حضور پُرشور مردم هنر دوست سراسر ایران بود که از هر گروه سنی با همدلی و اتحاد خود سعی کردند پاسداشت فرهنگ، هنر و تاریخ ارزشمند به جای مانده از نیاکانمان را داشته باشند.
این نوازنده گفت: در مجموع، اینطور میتوانم از این جشنواره دفنوازی «هزار دف» پالنگان صحبت کنم و خیلی نمیتوان حواشی آن را نقد کرد چراکه برای دومین بار این جشنواره برگزار شد و اوایل هر کاری، یک سری نواقص و کاستیهایی وجود دارد و این مشکلات و کاستیها قابل اغماض هستند.
محمّد طریقت درمورد این که آیا جشنواره «هزار دف» رقابتی، تکنوازی و یا گروهنوازی بوده است؟ افزود: جشنواره دفنوازی به صورت گروهنوازی بود؛ به طوریکه دفنوازان تحت کنترل و رهبری یک سری از سرپرستان دفنوازی بودند.
خبرنگار: فاطیما میرزایی