۱۶:۰۷ – ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
مجید صباغ زاده مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در برنامه میز اقتصاد گفت: همواره نقاط پرخطر و حادثه خیز در کشور یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان در حوزه حمل و نقل است چراکه بخشی از تصادفات در جاده های کشور منجر به وارد آمدن خسارت های اقتصادی و اجتماعی فراوان و جبرانناپذیری به کشورها میشود.
او گفت: این تصادفات، نه تنها خسارتهای جانی بلکه خسارتهای مالی و روانی بسیاری را باعث می شوند. طبق بررسیهای انجام شده، تعداد قابل توجهی از این تصادفات در نقاط خاص و شناسایی شدهای به عنوان نقاط پرحادثه متمرکز شدهاند که شناسایی و رفع مشکل این نقاط از منظر اقتصادی با توجه به سطح عظیم راههای موجود دارای توجیه اقتصادی بالایی است.
صباغ زاده گفت: از سال ۸۴ یک عزم ملی پشت کار بود. بیش از ۸۰ درصد رانندگان از کمربند ایمنی استفاده می کنند. امروزه تلفات جاده ای از ۲۸ هزار به ۱۶ هزار نفر رسیده است که این عدد را هم باید کاهش دهیم.
او افزود: همچنین ایمنی خودروها هم در تصادفات دخیل می باشد. ما به تنهایی نمی توانیم به هدف منسجم برسیم. همچنین ۸۷۷ نقاط حادثه خیز شناسایی شد.
صباغ زاده بیان کرد: ۴۰۰ نقطه حادثه خیز در سال گذشته قرار بود اصلاح شود که خوشبختانه بیش از ۴۰۰ نقطه اصلاح شد و مابقی هم منوط به تامین منابع مالی است. اگر منابع تامین شود مابقی نقاط حادثه خیز اصلاح خواهد شود.
صباغ زاده افزود: هدف ما زیرساخت نقاط حادثه خیز است به طوری که در نقاطی که تعداد تصادفات بالاست سرعت و سبقت غیرمجاز یا خواب آلودگی عامل بوده است. پس همه موارد به جاده های کشور مربوط نمی شود.
او گفت: سال گذشته ما جاده هایمان را بر اساس شاخص و ایمنی ستاره دار کرده ایم، در حال حاضر ۶ درصد راه های کشور آزادراه هستند.
خبرنگار:رضا زارع