۰۹:۴۰ – ۱۰ آبان ۱۴۰۳
مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از سال اردیبهشت ۱۳۹۵ که قانون بیمه اجباری شخص ثالث به تصویب مجلس میرسد و در واقع این قانون دائمی میشود در تعریف ماده ۱ که تعاریف اساسی مدنظر قانونگذار تبیین میشود وسایل نقلیهای که مشمول این قانون اجباری تهیه بیمه شخص ثالث بودند مشخص میشوند به این کیفیت که وسایل نقلیه موتوری زمینی، ریلی و واگنهای متصل و غیرمتصل و لوکوموتیو شامل بیمه شوند که در نوع خودش نکته خیلی مهمی است که وسایل ریلی مشمول قانون بیمه اجباری شخص ثالث هستند قانون گذار هم ضمانت های اجرایی برای اجرای این بحث مانند ماده ۴۲ گذاشته است که باید وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شناسایی و اعمال قانون شوند یا ماده ۴۵ میگوید ارائه هرگونه خدمت به وسیله نقلیه فاقد بیمه نامه ممنوع است.
این مقام مسئول میگوید: منتهی با وجودی این که سایر وسایل نقلیه موتوری زمینی اعم از خودروهای سواری، موتورسیکلتها وسایل کشاورزی و … شرایط تهیه بیمه نامه و چارچوب های پوشش از قبل تعیین شده بود اما گذشت سالها از قانون مصوب چارچوب کلی بیمه وسایل نقلی ریلی مشخص نشده بود.
او افزود: تا اینکه اواسط خرداد ماه ۱۴۰۱ حادثه تلخ قطار مشهد طبس اتفاق افتاد نکته مهم و کلیدی قانون که حالا این قصه بیمه قطارها را خیلی به صندوق گره می زند این است که طبق قانون اگر وسیله نقلیهای پوشش بیمه شخص ثالث نداشته باشد این صندوق است که باید خسارت زیان دیدگان را پرداخت و بعد از مقصر حادثه بازیافت کند و این تکلیف قانونی برای ما است. در آن حادثه قطار مشهد طبس اعلام شد که خسارات زیان دیدگان باید توسط صندوق تامین شود در همین راستا ما پیگیری کردیم که چرا این اتفاق رخ داده گفتند چارچوب تعیین نرخ ریلی باید اول در هیئت وزیران تصویب و بعد آیین نامه مرتبط در شورای عالی بیمه مشخص شود بحثی که سالها تعیین تکلیف آن باقی مانده بود.
مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی افزود: در نهایت با پیگیریهایی که مجموعه صندوق تامین خسارتهای بدنی، بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد داشتند بحث بیمه وسایل نقلیه ریلی در دولت با مصوبه کامل تصویب شد و در فاصله کوتاهی در شورای عالی بیمه نرخ نامه و چهارچوب کلی آن هم تصویب و دیگر هیچ بهانه ای برای اینکه وسایل ریلی بیمه نداشته باشند وجود نداشت. باید البته ذکر کرد وسایل ریلی ما همیشه پوشش بیمه داشتند اما بیمه شخص ثالث نبوده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: حوادث ریلی خداروشکر تعدادشان خیلی کم است و جزء وسایل ایمن محسوب میشوند اما به هر حال وقتی که حادثه رخ میدهد معمولا آثار هزینه و تخریب آنها بالاست به خاطر همین ما پیگیریها را هم در مورد قطارهای شهری و هم در مورد قطارهای بین شهری شروع کردیم از مهمترین بحثهای این موضوع بیمه قطارهای شهری و متروهای کلان شهرها بود که حجم بالایی از مسافر را جابجا میکنند و نقش بسیار مهمی در حمل و نقل عمومی دارند که در نهایت با پیگیریهایی که صورت گرفت و با همکاری دستگاههای نظارتی ما امروز خوشحال هستیم که اعلام کنیم برای نخستین بار در تاریخ حمل و نقل ریلی ما شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت های حمل و نقل ریلی درون شهری در پنج کلان شهر تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و کرج اقدام به خرید پوشش بیمه نامه شخص ثالث کردند.
قمصریان در خصوص قطارهای بیرون شهری هم گفت: در قطار بین شهری دو ساختار و مجموعه مجزا داریم یکی بخش حمل و نقل به تعبیر ما لوکوموتیو و دستگاه های پیشران که قطارهای ما را حرکت میدهند که در ید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و واگنهای متصل که حالا یا مسافرین یا باری که آنها واگنهای متصل در اختیار یا در ید بهرهبرداری شرکتهای مختلف هستند این واگنهای مسافری یا باری که توسط شرکتها استفاده میشوند پیگیر هستیم که آنها هم بیمهنامه شخص ثالت دریافت کنند در همین راستا شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اقدام کرده ما هم پیگیر هستیم که همه شرکتها به تکلیف عمل کنند.