۱۸:۵۰ – ۱۲ آبان ۱۴۰۳
جورابچی مدیرکل بهرهبرداری آزاد راهها در برنامه رادیو اقتصاد با بیان اینکه از سال ۱۳۶۷ شاهد تخصیص قانون برای احداث و نگهداری آزاد راههای کشور بودیم گفت: این قانون عام بوده و در قالب توسعه آزاد راهها شکل گرفته بود.
وی ادامه داد: نظام فنی و اجرایی کشور از تهیه طرح تا به کار گیری مجریان و بهره برداری قطعه را در قالب طرحهای عمرانی کشور تعریف کرده است و یکی از روشهای نوین بخش خصوصی ایجاد مدلهای BOT بوده که از طراحی تا پایان دوره بهره برداری و استهلاک به بخش خصوصی واگذار شده است.
او بیان کرد: این مدل با توجه به کمبود منابع عمومی دولت استفاده از منابع بخش خصوصی را در اولویت قرار داد و تبعا با توجه به اینکه بخش خصوصی دارای نوآوریهای ویژه خود است توانست در طراحی زیر ساختهای کشور به خصوص آزادراه فناوریهای نوین استفاده کند.
جورابچی بیان کرد: به طور متوسط اکنون آزادراههای کشور دارای ۱۷.۵ سال عمر هستند و وارد میانسالی آزادراهها شدیم و بحث نگهداری مناسب از سرمایه عظیم ملی پیش کشیده شده است.
او بیان کرد: ۹۰ درصد از مردم برای توسعه شبکه آزادراهی تقاضا دارند و این نکته مهمی است که ما باید به آن دقت کنیم چراکه آسایش و آرامش مردم و دسترسی به شبکه آزادراهی این خدمات را برای مردم فراهم میکند.