رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارت بهداشت خبر داد:
در پایان دومین روز از بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی از پنج پژوهشگر، ۶ ایده نوآورانه دانشجویی، سه پایان نامه برتر آموزش پزشکی، یک سخنرانی کوتاه و یک کارگاه آموزشی تقدیر شد.
به گزارش وبدا، دکتر حوریه محمدی، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دبیر بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، با اشاره به اهمیت دانش پژوهی و پروژههای مبتنی بر شواهد گفت: پروژههای تغییر مبتنی بر شواهد است و ما به دنبال اثبات فرضیه نیستیم بلکه میخواهیم روشهایی که آزموده و نتیجه بخش بوده است را در محیط واقعی کلاس درس بیاوریم تا بهره وری موسسه آموزشی بهتر و همراهی محیط بیشتر شود.
وی با ارائه گزارشی از روند اجرایی جشنواره گفت: این جشنواره در شش حیطه برگزار و از دانشگاهها خواسته شد تا برای هر حیطه یک فرآیند ارسال کنند. در مجموع از میان ۱۹۶ فرآیند ارسال شده از سراسر کشور به دبیرخانه، ۲۰ فرآیند حائز رتبه شدند.
رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارت بهداشت، سپس به مشارکت دانشگاهها اشاره کرد و افزود: امسال از ۷۰ دانشگاه ۵۴ دانشگاه مشارکت کردند و ۱۶ دانشگاه نیز هیچ فرآیندی ارسال نکردند. انتخاب نشدن برخی از دانشگاهها در این رقابت از ارزشهای آنها کم نمیکند.
دکتر محمدی، از همکاری ۸۹ داور برای بررسی فرآیندهای امسال خبر داد و گفت: امسال توانستیم با دورههای آموزشی تیم داوری را تقویت کرده و داوری پررنگ تری داشته باشیم و قطعا بانک داوران را در دورههای بعدی تقویت خواهیم کرد. این یکی از تفاوتهای جشنواره امسال بود.
وی همچنین بر حمایت از پروژههای دانش پژوهی تاکید کرد و گفت: تداوم برنامهها از اهمیت ویژهای برخوردار است و در نظر داریم تا از طریق سازو کار مناسب، استمرار پروژههای اثربخش را داشته باشیم. امسال تمرکز بر روی دانشگاههای بزرگ نبود و از دانشگاههای کوچکتر نیز برگزیده داشتیم.
رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارت بهداشت، با اشاره به انتخاب شعار “آموزش پزشکی از کلاس درس تا عرصه” گفت: شعار همایش بر اساس ماموریت معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای تربیت نیروی انسانی و کادر درمان توانمند و تاثیر گذار انتخاب شد تا از این طریق اهمیت پیوستگی مطالب تئوری و عملی یادآوری شود.
دکتر محمدی، توسعه و بازنگری برنامههای درسی منطبق بر نیازهای جامعه را پیش نیاز تحقق شعار خواند و تصریح کرد: ارتقای کیفیت آموزش بالینی، آموزش دانشجو محور با تاکید بر اخلاق حرفهای و استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی متناسب با نیاز کلاسهای درس از جمله مواردی است که میتواند موجب تحقق شعار جشنواره شود.
وی مشارکت شش دانشگاه در یک کلان منطقه به صورت مشارکتی در جشنواره و پذیرش مقالات کامل به جای خلاصه مقاله را از جمله تفاوتهای جشنواره امسال نسبت به سالهای گذشته خواند و بر ضرورت توجه به پروژههای مبتنی بر شواهد تاکید کرد.
دبیر بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، در نشست پایانی با ارائه آمار کلی از رویدادها گفت: در جشنواره امسال، ۱۴ صبحانه کاری، ۱۷ کارگاه، ۳ کلینیک مشاوره، ۳ نشست تخصصی و همچنین ۵۱ مقاله و ۶۴ پوستر پذیرفته شدند.
دکتر محمدی تعداد شرکت کنندگان در همایش امسال را ۲ هزارو ۶۴۷ نفر به صورت حضوری و ۳۱۷ نفر به صورت مجازی از طریق آپارات، عنوان کرد و گفت: مقالات برگزیده امسال در مجلات معتبر از طریق دبیر خانه منتشر خواهد شد.
دبیر ششمین جشنواره دانشجویی ایدههای نوآورانه آموزشی، از ارسال ۷۰۷ ایده به جشنواره خبر داد و گفت: جشنواره دانشجویی ایدههای نوآورانه امسال رکورد ایدههای دانشجویی را زد به گونهای که از میان ۶۵۴ ایده پذیرفته شده ۱۱ ایده به مرحله داوری رسید و در نهایت امروز از ۶ ایده تقدیر شد.
دکتر محمدی در پایان، ضمن ابراز امیدواری از تشکیل تیمهای علمی خوب، از همکاری دانشگاهها و تیم اجرایی قدردانی کرد.