خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه پروژه راه آهن رشت -کاسپین به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است گفت: تمامی عملیات اجرایی این پروژه و حتی انجام تستهای اولیه برای انتقال قطار باری بر روی اسکلهها هم با موفقیت انجام شده و امیدواریم در آینده نزدیک با حضور رئیس جمهور به بهره برداری برسد.
وی با بیان اینکه اجرای کامل این پروژه از سال ۹۷ آغاز شده و طول مسیر راه آهن رشت کاسپین ۳۷ کیلومتر است گفت: احداث ۱۸ دستگاه تقاطع و پل بزرگ و ۲۴۳ آبرو در این مسیر کوتاه یکی از اقدامات قابل توجه در توسعه زیرساختهای ریلی کشور است.
خادمی اظهار کرد: راه آهن رشت کاسپین یکی از اولویتهای اجرایی و در واقع آخرین بخش از مسیر ریلی دریا به دریای کشور است که تمامی عملیات اجرایی این پروژه به اتمام رسیده و در آستانه بهره برداری با حضور رئیس جمهور است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور بیان کرد: برای ساخت این پروژه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده، اما ارزش روز این پروژه ۶ هزار میلیارد تومان است چراکه برای ساخت این پروژه بسیاری از اراضی کشاورزی و اراضی مسکونی در طول مسیر با قیمتهای روز خریداری شد. همچنین با استفاده از فناوریهای روز دنیا بسیاری از مسیرهای آبی و کشاورزی تثبیت سازی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با اشاره به صعوبت عملیات اجرایی راه آهن رشت کاسپین ادامه داد: با توجه به زمینهای کشاورزی اطراف و تملک اراضی مسیر از یک سوء و لجنی و آبدار بودن زمینهای مسیر ساخت راه آهن از سویی دیگر، این خط ریلی یکی از سختترین پروژههای راهسازی کشور محسوب میشود.
وی ادامه داد: بهرهبرداری از خط ریلی رشت – کاسپین زمینهسازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخصهای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود.
وی تصریح کرد: با تکمیل راهآهن رشت کاسپین، یکی از مهمترین زیرساختهای فعالسازی کریدورهای عبوری از کشورمان به ویژه گذرگاه شمال جنوب تکمیل میشود و اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی، زمینه فعالسازی ظرفیتهای ترانزیتی شمال کشور را بههمراه خواهد داشت. کمتر از ۲ کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریل در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده و احداث چند صد متر خط ریلی با فناوری خاص جهت اتصال به سینی دوار که نقطه اتصال و نقل و انتقال کالا میان کشتی و خط آهن است در این منطقه انجام شده است.
خبرنگار: محبوبه کباری